STATUTEN

STATUTEN & HUISHOUDELIJK REGLEMENT SENIORENBOND SINT-KATRIEN

 

WIE

De Seniorenbond Sint-Katrien is een ouderenvereniging die zijn leden werft  bij de 50 plussers uit de gemeenten Heule, Kuurne en Lendelede.

DOEL

De vereniging streeft er naar om op regelmatige basis diverse activiteiten te organiseren dit om de leden in een warme en vriendschappelijke sfeer de kans te geven elkaar te ontmoeten.

LOKAAL

De lokaal gebonden activiteiten gaan door in buurthuis 't Senter, Sint-Katrienplein 14, 8520 Kuurne.

BESTUUR

Het bestuur van Seniorenbond Sint-Katrien is samengesteld uit een proost, een voorzitter, een secretaris-penningmeester en negen bestuursleden.

Taakverdeling bestuur :

Voorzitter :

Organiseert, opent, zit ze voor en sluit de maandelijkse bestuurs- en ledenvergadering.
Vertegenwoordigd het bestuur of duidt een plaatsvervanger aan bij diverse instellingen.
Is verantwoordelijk voor de inkomende en uitgaande briefwisseling.
Tekent samen met de secretaris de uitgaande documenten.

Secretaris-penningmeester :

Is verantwoordelijk voor alle administratieve taken alsook voor alle inkomsten en uitgaven.
Geeft jaarlijks verantwoording van het financieel beheer aan het bestuur op de eerste bestuursvergadering van het jaar.
Bij goedkeuring van het verslag wordt kwijting verleend aan de penningmeester.

Zowel de voorzitter als de secretaris-penningmeester hebben volmacht op de bankrekeningen van de Seniorenbond en er kan door het bestuur een derde persoon (bestuurslid) aangeduid worden ter controle.

Herverkiezing van Voorzitter of Secretaris.

Een nieuwe voorzitter of secretaris-penningmeester wordt gekozen uit de bestuursleden, door een voltallige bestuursvergadering.
Vooraf worden kandidaturen ingewacht bij voorzitter en/of secretaris.
Er zal rekening gehouden worden met de interesse en motivatie van de kandidaten.
Voorzitter en secretaris kunnen best niet in hetzelfde jaar ontslagnemend zijn dit om de continuïteit van bestuur te kunnen verzekeren.

LIDGELD

Het bedrag van het jaarlijks lidgeld ( € 5) wordt door het bestuur vastgelegd.
Wijzigingen daaraan worden aan de leden meegedeeld op de vergadering van november.
Het lidgeld wordt opgehaald door de verantwoordelijke bestuursleden, elk voor zijn eigen ledengroep en vereffend met de secretaris-penningmeester ten laatste op 15 december van het lopend jaar.

WIJZIGINGEN  HUISHOUDELIJK  REGLEMENT

Alle wijzigingen in het huishoudelijk reglement worden in een voltallige bestuursvergadering  besproken en eventueel aangenomen.

ALGEMENE WERKING

Vergaderingen :

Maandelijks wordt een ledenvergadering/ontspanningsnamiddag  georganiseerd op de tweede donderdag van de maand. Deze bijeenkomst begint om 14 uur en eindigt omstreeks 18 uur. Omstreeks 16 uur is er een verpozing met een vieruurtje dat eindigt met het doorgeven van nuttige informatie, aankondigingen van andere activiteiten, resultaten van voorbije acties enz. door de secretaris.
Er kan gekaart worden en er zijn gezelschapsspelen voorhanden.
Kaarten gebeurt naar keuze in wedstrijdverband of vrij.
Beknopt reglement voor kaarten in wedstrijdverband :
Algemene regels volgens https://manillen.online/app/nl/rules
Zogenaamde caferegels (zoals blinde mul, herdelen als je 5 kleintjes & een boer hebt.. etc) zijn niet van toepassing. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Manillen#Speciale_regels
Er worden drie partijen gespeeld, na iedere partij wordt van  plaats gewisseld zodat elke speler met elk van zijn medespelers gekaart heeft.
De uitslag daarvan wordt genoteerd op een daarvoor bestemd formuliertje.
Na afloop worden deze resultaten verzameld bij de secretaris die de behaalde punten noteert en een klassement opmaakt.
Behaalde punten worden maandelijks geafficheerd. 
Wie op het einde van het jaar de meeste punten behaald wordt als kampioen (heren) of als kampioene (dames) gehuldigd.
Na de drie partijen kan verder vrij gekaart worden.

Andere activiteiten :

Worden eerst besproken in de bestuursvergadering om vervolgens meegedeeld te worden op de volgende ledenbijeenkomst.
Indien nodig kan  " voor bepaalde projecten "  -  een werkgroep  opgericht worden. De werkgroep zal geleid worden door de voorzitter of een door hem aangeduid bestuurslid.

Reizen.

Jaarlijks worden 1 of 2 dagreizen georganiseerd. Ook bedrijfsbezoeken horen tot de mogelijkheden. 
We streven er naar om jaarlijks een fietstocht in te richten van +/- 25 km. lengte. Halfweg wordt een tussenstop voorzien en wie niet fietst kan met de wagen de groep vervoegen op de plaats van de tussenstop. 
Als tussenkomst in de verzekering (zie verder Verzekering.) wordt een kleine bijdrage gevraagd aan iedere deelnemer. 

Eucharistieviering.

Half november (in kader van de seniorenweek)  worden in een eucharistieviering de overleden leden van het voorbije jaar herdacht alsook alle overleden leden van onze bond.
De families van de in het voorbije jaar overleden leden worden daar op uitgenodigd.

Vieringen.

Het is de laatste tijd gebruikelijk alle 5 jaar een jubileumviering te organiseren.

Eucharistieviering en feestmaal zijn de ingrediënten van een dergelijke viering die bekostigd wordt deels door het deelnemend lid met partner, deels door de bondskas.

Verzekering.

Jaarlijks sluit de Seniorenbond een groepsverzekering "burgerlijke aansprakelijkheid" af voor alle leden.
Voor zowel de fietstocht als de dagreizen wordt nog een extra verzekering lichamelijke ongevallen voor de deelnemers afgesloten.

 

Aldus opgemaakt en goedgekeurd in de voltallige bestuursvergadering van :   12/april/2013.

 

Namens het bestuur :

Voorzitter:                                  Secretaris:                                                                       
Lucien Beernaert                              Daniel Gevaert

Samenstelling huidig bestuur :

Proost        :     E H P Michel Vanfleteren
Voorzitter    :     Beernaert Lucien
Secretaris    :     Gevaert Daniel
Leden         :     Bourgois Noëll
                    Dejonghe Marcel
                    D'Halluin Judith 
                    Deprez Magda
                    Duyck Hilda
                    Vanneste Nora    
                    Vandekerckhove Annie 
                    Vanooteghem Firmin   

Rekeningnummer : BE25 7384 1305 1482

Aanpassing statuten 

Gezien het geen zin heeft niet aktieve leden te verzekering wordt de paragraaf VERZEKERING: alsvolgt gewijzigd:
Jaarlijks sluit de Seniorenbond een groepsverzekering "burgerlijke aansprakelijkheid" af voor alle aktieve leden.
Voor zowel de fietstocht als de dagreizen wordt nog een extra verzekering lichamelijke ongevallen  voor de deelnemers afgesloten.

Samenstelling huidig bestuur :

Proost        :     E H P Michel Vanfleteren
Voorzitter    :     Blanckaert Urbain
Secretaris    :     Dufraimont Andre            
Leden         :     Bourgois Noël
                    Dejonghe Marcel
                    D'Halluin Judith 
                    Deprez Magda
                    Duyck Hilda  
                    Vandekerckhove Annie 
                    Vanooteghem Firmin
                    Geldhof Bea

Wijziging goedgekeurd in de voltallige bestuursvergadering van maandag 7 januari 2015